Historien og den spede begynnelse

 

Birger Stensaker, 23 år
Birger Stensaker

 

Det hele startet i begynnelsen av 1960 årene. Birger Stensaker, som da var 23 år, kjøpte sin første lastebil og startet kjøring for tradisjonsrike firma som blant annet Gløersen & Olsen, Eidsvoll Verk og Berger Langmoen.

I starten ble virksomheten driftet fra Eidsvoll. Etter at Birger flyttet tilbake til hjembygda  Breim i Nordfjord på slutten av 1960-tallet ble firmaet driftet derfra.

 

 

 


Transport av nye biler

Første bil-bilen
Første bilbilen, Volvo F87

 

 

Da Strynefjellstunnellene ble åpnet i 1978 var Birger Stensaker fremsynt og så mulighetene for å effektivisere transporten mellom øst og vest enda bedre.

Han investerte derfor i en Volvo F87, som skulle benyttes til transport av nye biler. I starten av dette prosjektet var også Anders Raad med.

 

Bil-bil nr.2
Bil-bil nr.2, ca. 1980

 

Nye biler og buss-chassis ble fraktet fra Oslo og Drammen til bilforhandlere i Nordfjord. I retur ble nye båter fraktet fra Selje til bla. Sverige og Danmark.

Transporten av nye biler foregikk i en periode på over 20 år, men ble avsluttet i 2000 etter en kraftig nedgang i bilsalget over flere år.

 

 

 


Ny nisje: Bildeler

VW LT 31

Ett møte mellom Birger Stensaker og Odd B. Hansen i 1982 ble starten på en ny epoke i transportvirksomheten: ekspresstransport av bildeler til bilverksteder.

Odd B. Hansen hadde da to varebiler som gikk mellom Oslo og Ålesund og Jon Risvaag hadde to biler som gikk mellom Oslo og Haugesund. I tillegg driftet Eek Transport to biler som gikk mellom Oslo og Trondheim. Deres felles satsingsområde var transport av bildeler.

 

 

Ri-Ha

Birger Stensaker overtok de to ekspressbilene til Odd B. Hansen i 1983. Samtidig inngikk B. Stensaker transport AS og 4 andre frittstående transportører ett unikt samarbeid vedr. innhenting av gods i Osloområdet.

Disse transportørene kalte seg for RI-HA. RI-HA Gruppen var i en årrekke kjent og ettertraktet transportør når det gjaldt tid OG kvalitet.

På midten av 90 tallet stiftet Ri-Ha Gruppen firmaet Expressfrakt AS og Frakterminalen AS.

 

 

Expressfrakt

 

Nesten 30 år senere, i  2010, var det fremdeles de fleste av de opprinnelige transportørene i RI-HA, bla.  Eek Transport, Kirkestuen Tr. og Stensaker Tr. som samarbeidet om ekspresstransporten av bildeler. Vårt solide samarbeid bygget på en felles strategi vedrørende godsfremføringen. Tid og kvalitet har alltid vært ett av våre viktigste mål.

 

I 2005 solgte Stensaker Transport sine aksjer i Expressfrakt til Eek Transport AS, og ble da en underleverandør for Eek Transport AS. I 2011 ble Eek Transport solgt til Postnord og Stensaker Tr. ble da underleverandør for Postnord. Samarbeidet mellom Stensaker Transport og Postnord ble avsluttet i 2015. Vi kjører i dag for ColliCare.

 

 

 


 

B. Stensaker Transport i dag:

 

Stensaker Transport

 

Vår bedrift er i stadig utvikling og har hatt en gradvis ekspansjon basert på behovet i markedet og B. Stensaker Transport AS tilbyr pr. 2020 transport av stykkgods og asfalt.

Stykkgodsoppdragene utføres for vår oppdragsgiver ColliCare.  Våre InNight ruter for Collicare har daglige utgangspunkt fra vår terminal på Otta til destinasjonene Åndalsnes, Måløy og Berkåk. Transporten av asfalt utføres over hele landet iht. vår oppdragsgiveres ønsker.

Virksomheten har i dag en ny og moderne bilpark som består av 5 lastebiler. Bedriften har mange dyktige og rutinerte medarbeidere som betjener våre kjøreruter. B. Stensaker Transport AS har for tiden 6 faste ansatte og flere flinke tilkallingssjåfører.

B. Stensaker Transport har hovedkontor i Førde og disponerer egen omlastingsterminal Dahlemoen 3 på Otta.

B. Stensaker Transport AS hadde i 2021 en omsetning på 9 mill. og virksomheten eies av Bente Stensaker.